blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG ucen
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
ucen



Ge Force 8800 GTX
pridal ucen 25.2. 2007 o 11:39 ()

Technologické novinky
To čo sa v súvislosti s novými grafikami donekonečna obmieľa je DirectX 10 a podpora Shader Model 4.0. To v čom sa desiata verzia DirectX najväčšmi odlišuje od jej predchodcu je nasadenie tzv. unifikovaných shaderov. To znamená, že sa už nestretáme s pixel a verte shadermi, ale s novou jednotkou zjednotených (unifikovaných) shaderov, ktoré sú schopné spracovať ako pixely tak vertexy, vrcholy. Súčasťou týchto unifikovaných shaderov sú aj tzv. geometrické shadery, jednotky podobné vertex shaderom, slúžiace na generovanie zložitejších objektov. Samozrejme, tým, že sa shadery dostali verzie štyri, sú prepracovanejšie a schopné zobraziť realitu ešte vernejšie.

Ďalšou technologickou novinkou GeForce 8800 je Quantum Effects čo nie je nič iné ako podpora fyziky, zložitých fyzikálnych výpočtov. Táto technológia pretrháva putá programátorom a necháva im voľné ruky pri programovaní fyzikálnych javov. Do doby neexistencie fyzikálnych kariet boli programátori pri fyzike limitovaný výkonom procesora, ktorý sa o tieto výpočty musel starať úplne sám. Určite nepríjemná správa pre spoločnosť Ageia, vyrábajúcu fyzikálne karty PhysX (o tých si povieme niečo viac v blízkej dobe).

Ďalšou novou technológiou z dielne NVIDIA je Lumenex engine, ide vlastne o sadu technológií, ktoré slúžia na čo najkvalitnejšie zobrazenie obrazu. Skladá sa z anizotropného filtrovania, ktorý prešiel inováciou a ponúka omnoho kvalitnejší obraz ako tomu bolo v minulosti, antliasingu, ktorý využíva novú metódu Coverage Sampling AntiAliasing (CSAA 16x) a vykazuje lepšie zobrazovacie schopnosti ako MSAA (Multi Sampling AntiAliasing) implementovaný v G70, navyše za menšie hardvérové nároky. No a do tretice to je technológie HDR, ktorá zvláda 128-bitový rendering.
Súčasťou je taktiež technológia PureVideo HD pre hardvérovú akceleráciu HD videa pričom zvláda MPEG-4 (H.264, WMV9, VC-1) i MPEG2-HD. S plnou podporou balíka ochrán AACS, ktorý zahŕňa i ochranu HDCP.

Dve verzie - silnejšia a slabšia
Čo sa týka technickej špecifikácie, NVIDIA prináša dve výkonnostné verzie kariet 8800 – GTX a GTS, pričom ďalšie verzie by sa mali objaviť vo februári 2007. Verzia GTX je silnejšia, výkonnejšia, so 128 unifikovanými shadermi, taktovaných na frekvenciu 1350 MHz. V GPU sa nachádza taktiež 64 textúrovacích a 24 ROP jednotiek. Samotné jadro, GPU pracuje na frekvencii 575 MHz. Obsahuje GDDR3 pamäte, ktorých sa na kartu zmestilo až 768 MB, aj vďaka zväčšeniu pamäťovej zbernice z 256 na 384 bitov. Efektívna frekvencia týchto GDDR3 pamätí je 1800 MHz, ich teoretická priepustnosť až 86,4 GB/s. Teoretický fill-rate predstavuje 36 864 Mtx/s (megatexely za sekundu).

Slabšia verzia, GTS, taktiež s jadrom G80, sa odlišuje menším počtom unifikovaných/textúrovacích/ROP jednotiek – len 96 (1200 MHz)/48/20, takt GPU je len 500 MHz, takt GDDR3 pamätí efektívnych 1600 MHz, šírka pamäťovej zbernice je tiež iba 320-bitová a veľkosť pamätí 640 MB, ich teoretická priepustnosť takmer o štvrtinu nižšia – 64 GB/s. Teoretický fill-rate – 24 000 Mtx/s.

Čo hovoria testy?
Ako sa teda správajú nové grafické karty v testoch, ktorým ich podrobila už nejedno test centrum? Bol by to asi ozajstný prepadák pokiaľ by nové karty sklamali, ale nie, nie je tomu samozrejme tak a „fičia ako divé". V súčasnosti neexistuje jediná hra, ktorá by im robila problém, azda najväčšmi sa zahriala v Oblivione, aj pri extrémnom rozlíšení 2560 x 1600 však dokázala GTX verzia karty vykázať niečo vyše 20 FPS, v ostatných testovaných hrách, najväčšmi sa testovalo v Half-Life 2, F.E.A.R., Prey, Doom III, Quake 4, však výrazne exceluje aj v týchto extrémnych rozlíšeniach, kde poráža svojich súperov ATI Radeon X1950XTX aj o 100% (napríklad v Oblivione), v nižších až k takým markantným rozdielom nedochádza no aj napriek tomu sa v testoch ako karta GTX, tak jej slabšia verzia GTS umiestňovali na vrchole. Ako sme už spomínali NVIDIA popracovala na antialiasingu a anizotropnom filtrovaní, že úspešne, to dokazujú testy, kde pri jeho aktivovaní ubiehali karty konkurencii ešte o niečo viac.

Karty GeForce 8800 GTX/GTS sú samozrejme veľmi náročné na spotrebu energie, pokiaľ nemáte v PC aspoň 450 Wattový zdroj nemá zmysel, aby ste si ich kupovali, v maximálnom zaťažení totiž spotrebúvajú vyše 300 W, pokiaľ by sme si chceli osadiť do PC dve karty do SLI, tak treba počítať so zdrojom ktorý sa blíži k hranici 1kW, čiže 1000 W!!! Osmičková rada dokáže výborne zastúpiť kúrenie v miestnosti, v ktorej sa s kartou nachádzate, v nezaťaženom stave (2D móde) produkuje teplotu 60° C, avšak pokiaľ jej výkon budeme využívať na plné obrátky ortuť by pri meraní teplomerom vystúpila aj na 84° C.

Pretaktovateľnosť týchto kariet bola taktiež zaujímavá. Redaktorom s AMDZone sa síce podarilo získať do testu len jedného zástupcu GeForce 8800, a to GTS verziu karty od Leadteku, avšak podarilo sa im jadro stabilne pretaktovať o 125 MHz na 625 MHz! Pamäte išli nahor o 155 MHz. Výsledky herných testov po pretaktovaní tak vykazovali o 10-20% vyššie bodové hodnoty.





Prístupov 1447
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Ge Force 8800 GTX
[ 25.2.2007] (príspevkov 0)
The OC California
[ 25.2.2007] (príspevkov 1)